• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
Търсене

Регресия на съня в четвърти месец


Като професионален консултант по детски сън чувам думата „регресия“ по всякакви възможни поводи, които можете да си представите. Ако едно бебе не спи добре една-две нощи и неминуемо в разговора изскача думата с „Р“. Все пак не можем да отречем легитимността на някои от регресиите и най-вече на тази в четвъртия месец. Да, тя е съвсем реална и хич не може да го скрие.


Но за да разберем какво се случва с Вашето бебе през този период, първо трябва да знаете няколко неща за съня като цяло.


Много от нас си представят съня като процес на включване и изключване. Или си заспал или не. Но всъщност сънят има много и различни фази, които събрани заедно формират един цикъл на съня. През нощта преминаваме през няколко цикъла на сън, а фазите които ги съставляват, изглеждат ето така:


Фаза 1 е първоначалната фаза, по време на която усещате, че се унасяте, но все още не се чувствате заспали. Например, когато мъжът ви започне да поклаща глава в унес пред телевизора и вие му казвате да отиде да си легне. „Не бях заспал“ е дежурният отговор. Разбрахте ме.


Фаза 2 се смята за първата фаза на „реален“ сън. Ако ви събудят по време на тази фаза, ще осъзнавате, че сте били заспали.


Фаза 3 е дълбока и възстановителна. Също така е известна като сън с бавни мозъчни вълни, по време на които тялото възстановява силите си, имунната система се подсилва, насърчават се растежът и развитието.


Фаза 4 е REM-съня или съня с бързи очни движения. Мозъкът влиза в действие и обобщава информацията и спомените от предишния ден. Това също е и фазата, в която се случват повечето сънища.


Щом преминем през всички фази, се събуждаме почти или напълно и тогава започваме нов цикъл чак докато алармата звънне или децата се събудят рано (понеже е уикенд, а тогава задължително са ранобудни).


Е, какво общо има това с регресията, за която си говорехме?


Новородените имат само 2 фази на съня: фаза 3 и REM-сън и прекарват по половината от съня си във всяка от фазите. Но някъде около третия-четвъртия месец, сънят преминава през реорганизация към 4 фази.


За да се случи тази промяна, REM-сънят намалява от 50% на 25%, за да остави място за първите две фази. И така, въпреки че REM-съня е лек, „новите“ две фази са още по-леки и бебето трябва свикне с тях, в резултат на което има и повече събуждания.


Това не означава, че трябва да предотвратим събужданията на бебето. Нощните събуждания са абсолютно нормални и дори ние възрастните се пробуждаме три, четири или пет пъти нощем и дори повече с напредване на възрастта.


Обаче ние като възрастни осъзнаваме някои успокояващи факти, което не е типично за бебетата. Когато се събудим през нощта можем да си потвърдим: „Хей, аз съм тук в леглото си, все още е нощ, има още три часа до ставането и съм почти сигурен, че няма скрити чудовища под леглото ми. Мога да продължа да спя.“


И продължаваме. Понякога това се случва толкова бързо, че на сутринта сме убедени, че сме спали непробудно.


Само че най-малките, разбира се, нямат същото критично мислене. За едно четиримесечно бебе, което е заспало на гърдата на майка си, уменията да разсъждава биха стигнали най-много до: „ОК, последното нещо, което си спомням е, че имаше познато и любимо лице над мен докато вечерях и някой ми пееше за някакво бяло зайченце. Сега съм сама в тази тъмна стая, няма храна, но пък сигурно има разни други страшни неща наоколо.“


Хуморът настрана, но кой наистина би могъл да каже какво точно се случва в ума на едно четиримесечно бебе?


Както и да е, щом бебето изведнъж осъзнава, че мама не е наоколо, естествената реакция е леко да се паникьоса. Това в някои случаи стимулира и физиологичен стресов отговор и докато се усетите, бебето вече не може да заспи отново без значителна нужда от помощ и насърчение, че всичко е наред.



Друго нещо, което допринася за фиаското в четвъртия месец, е факта, че родителите до сега са помагали на бебето или с биберон, или с люлеене, кърмене или някаква друга подобна техника за приспиване. Което е съвсем нормално – малко новородени могат да се справят със задачата на самостоятелното заспиване.


Но сега, когато бебето прекарва повече време в по-леки фази на съня, това изведнъж се превръща в по-значим проблем. Тези наглед безобидни асоциации при заспиване могат да станат много коварни, защото дори да помагат безкрайно много това малко телце да се отпусне за възстановителен сън, тяхното отсъствие през нощта означава, че бебето не може да заспи отново без външна помощ. И когато в някои случаи това започне да се случва на всеки 30 минути, родителите могат да се озоват в кошмарна ситуация.


Добрите новини за вас, ако минавате през регресията на четвъртия месец, е че в своята същност това не е никаква регресия. Дефиницията за регресия е „връщане към предходно умствено или поведенческо ниво“, което е точно обратното на това, през което бебето ви преминава. Това е един нормален процес свързан с порастването и по-правилно би било да я наречем прогресията на четвъртия месец.


Но да се върнем на големия въпрос: какво можете да направите, за да помогнете на мъничето да се приспособи?


Първо, блокирайте всички светлини в стаята, където бебето спи. Не се шегувам. Може да си мислите, че стаята е достатъчно тъмна или че бебето не харесва мрака, или че ще бъде успокояващо малко светлина да влиза през прозорците.


Нищо подобно.


Стаята за сън трябва да бъде съвсем тъмна. Новородените и малките бебета не се страхуват от тъмното. За сметка на това те се стимулират от светлина. Светлината казва на мозъците им, че е време за будуване и той съответно секретира нужните са събуждане хормони. Затова, ако затъмнявате нощем и за дневния сън, можете само да помогнете.


Другата драма за дневния сън (а понякога и за нощния) е шума. Дали ще бъде доставчик позвънил на вратата или кучето ще ви предупреди, че онези катерици са се завърнали и този път със сигурност ще щурмуват къщата; или вечният ремонт на съседа ще бъде подновен. С бебе, което вече прекарва повече време в леки фази на съня, всички внезапни шумове могат да се окажат проблем, затова машината за бял шум би могла да бъде добро решение за блокирането им.


„Чакайте, това няма ли да създаде асоциация?“, ще ме попитате. Ами, да, донякъде. Но пък няма да изисква вашето присъствие и подновяване на помощта на всяко събуждане. Белият шум просто си е там и може да продължи до ставането на бебето, затова е асоциация, която бихме могли да допуснем.


Рутината преди лягане също е съществен компонент в помощ на добрия сън. Създайте рутина в 4-5 стъпки и нека храненето не е последната, иначе рискувате бебето да се унесе на гърдата или шишето и да си създаде асоциация.


Затова запазете храненето за началото на рутината и нека песните, приказката и обличането на пижамата да бъдат накрая. Целият процес трябва да отнема по 20-30 минути и бебето да бъде будно, когато го оставите в креватчето.


Ако забележите, че бебето се изнервя и мрънка преди лягане, вероятно сте чакали твърде дълго. Четиримесечните бебета могат да издържат максимум 2 часа време за бодърстване и времето за лягане трябва да е между 19:00 и 20:00 часа.


Ще има и други регресии, не всички свързани с възрастта. Пътуванията, боледуванията и растежът на зъбки също могат да влошат съня на бебето за няколко поредни нощи. Но що се отнася до „прогресията“ на четвъртия месец, се радвам да заявя, че ще бъде еднократно явление. Веднъж щом преминете през нея, бебето вече ще има циклите на сън, които ще следва през целия си живот. Четири прекрасни фази, повтарящи се множество пъти нощем.


И ако се възползвате от тази възможност да му предадете уменията, които са му нужни да свързва циклите независимо и със собствени сили, без нужда от помощ като кърмене, носене, люлеене или биберон, това ще бъде подарък, на който ще се наслаждава години напред.


Разбира се, някои деца ще се справят със задачата с лекотата на рибка, пусната във вода, други ще изпитат повече затруднения. Ако вашето попада в първата категория, поздравете се за успеха и не пропускайте да споделите с приятелки.


На тези от вас, които все още търсят начина да помогнат на детето си да намери пътя към добрия сън, ще се радвам да предоставя професионална помощ. Тук можете да запазите час за безплатен опознавателен разговор, който ще ми помогне да науча детайлите и да създам персонализиран план, който заедно да следваме до постигането на резултати. Най-честата реплика, която чувам от родителите, които завършват програмата е „Не мога да повярвам, че чаках толкова дълго преди да потърся помощ!“, затова ако обмисляте да предприемете нещо, най-вероятно сега е точното време. Ще се радвам да извървим този път заедно.

1773 преглеждания

Безценни съвети

за спокойни нощи