За ниското желязо и съня: съвместно с Детска кухня Ян Бибиян

Актуализирано: 6.03


сън бебе сън новородено консултации по детски сън трудно приспиване дълго приспиване плач при заспиване консултации по детски сън консултант по сън консултант по детски сън режим на съня регресия на съня ранно събуждане нощни събуждания будене нощем буди приложение уебинар курс нощен сън норми детска градина

Имат ли връзка влошеният сън и дефицит на желязо? За да отговорим на този въпрос работихме с Детска кухня "Ян Бибиян", за да ви предоставим данни от специалисти, научни изследвания и собствения ни опит, а също така и да наблегнем на здравословното меню на най-малките.


Не сме лекари, нито учени. Ние сме специалисти по детски сън и сме привлечени от всяка тема свързана със съня и не пропускаме да следим най-новите изследвания в областта.


Обикновено, когато пишем такива постове, се позоваваме на официални данни от проучвания, които са подкрепени с доказателства, но днес ще се фокусираме върху тема, която е до известна степен все още нова теория и наред с това е безкрайно интересна за всеки, който има „неспокойно“ бебе.


Когато родителите ни кажат, че бебето им е неспокойно, задаваме редица въпроси, за да установим дали това е заради асоциация за заспиване. Това е термина, който използваме за да назовем необходимостта на детето от определено условие, за да заспи. Кърмене до заспиване, носене до заспиване, биберон за заспиване, возене в количка и много други, които можем да наречем „асоциации за заспиване“.


И в повечето случаи можем смело да кажем, че да, точно там се корени проблема. И започваме работа по него и скоро след това виждаме как сънят се подобрява.


сън бебе сън новородено консултации по детски сън трудно приспиване дълго приспиване плач при заспиване консултации по детски сън консултант по сън консултант по детски сън режим на съня регресия на съня ранно събуждане нощни събуждания будене нощем буди приложение уебинар курс нощен сън норми детска градина

Но се случва понякога, трябва да признаем, когато по всичко личи, че има и още нещо отвъд зависимостта от условие за заспиване. Има бебета, които изглеждат… ами да, по-неспокойни от обичайното. Те се движат повече насън, и сякаш голяма част от съня им се състои от неспокоен унес, а не дълбок сън.


За пръв път научихме за тази теория от материали от Световната конференция по въпросите на съня (World Sleep Conference) през 2019 г. и се заинтригувахме да навлезем в детайл и се постарахме да научим и споделим с вас повече по темата.


И така – всички сме знаем за желязото, нали? Всеки е чувал за желязото, този важен минерал, който помага на червените кръвни телца да пренасят кислород в тялото. Именно тази функция прави желязото жизненоважен компонент в нашето кръвообращение и условие за това да сме здрави.


Дефицитът на желязо, известен също като анемия, е един от най-често срещаните дефицити в световен мащаб.

По-често се наблюдава в развиващите се страни, но честота в Северна Америка и Европа също е притеснително висока.


Или накратко – доста хора не си набавят нужните количества желязо.


Ако следите здравните теми, сигурно сте чували за синдрома на неспокойните крака (RLS). В случай, че не сте запознати, поясняваме, че RLS, също известен и като болест на Willis-Ekbom, е точно това, което изглежда – състояние, което кара краката ви да бъдат "неспокойни". Хората, които са потърпевши, описват усещането като непреодолима нужда се движат, придружена от дискомфорт в долните крайници. Изправянето в стояща позиция и движението на краката обикновено облекчава неприятното усещане почти мигновено, но за съжаление временно. Симптомите се проявяват по-често, когато човекът спи или лежи.


сън бебе сън новородено консултации по детски сън трудно приспиване дълго приспиване плач при заспиване консултации по детски сън консултант по сън консултант по детски сън режим на съня регресия на съня ранно събуждане нощни събуждания будене нощем буди приложение уебинар курс нощен сън норми детска градина

RLS е също донякъде мистериозен що се отнася до причините. Според Националния здравен институт, САЩ, „В повечето случаи причината за RLS е неизвестна. Въпреки това знаем, че RLS има генетична компонента и се наблюдава по-често в семейства, където началото настъпва преди 40-годишна възраст.(…)


Научните доказателства освен това сочат, че ниските стойности на желязо в мозъка също могат да са причина за RLS.”

И тук идва големият въпрос: възможно ли е тези неспокойни бебета, за които вече споменахме, всъщност да страдат от разновидност на синдрома на неспокойните крака заради дефицит на желязо?


Изглежда като далечен изстрел, знаем, и затова започнахме с това, че това е по-скоро теория отколкото факт, но има и още много данни, които си струва да разгледаме.


В изследване на Southern Illinois University и Carle Clinic Association през 2008, 1.9% и 2% от децата и подрастващите показват признаци на синдрома на неспокойните крака. През 2020 г. изследване на BC Children's Hospital Research Institute озаглавено „Дефицитът на желязо и съня“, показва, че добавянето на желязо към диетата е особено ефективно при лечението на голям брой проблеми със съня.


За съжаление диагностицирането на RLS не е точна наука. Няма конкретни протеинови маркери, които да се тестват. Обикновено изследванията се назначават от лекар на база описаното от пациента и по тази причина единствено тези, които могат да обяснят добре симптомите си, са диагностицирани.


Познайте кой не може да обясни добре…


Познахте: бебетата и малките деца.


В изследване на Mayo Clinic study през 2005 г. се посочва, че „почти 6% от децата, посетили клиниката имат синдрома.“ Изследването още посочва, че най-честите рискови фактори са фамилната обремененост и дефицитът на желязо.

Нека се върнем към 2019 и Световната конференция по въпросите на съня, където един от лекторите представи теорията, че или RLS, или негова вариация, може да е една от причините някои бебета да са толкова неспокойни.


Неспокойният сън (Restless Sleep Disorder), както изследователите са го нарекли, все още не е напълно проучен, но данните показват, че може да се свърже с ниското желязо.



сън бебе сън новородено консултации по детски сън трудно приспиване дълго приспиване плач при заспиване консултации по детски сън консултант по сън консултант по детски сън режим на съня регресия на съня ранно събуждане нощни събуждания будене нощем буди приложение уебинар курс нощен сън норми детска градина

Нека наблегнем на това, че не се опитваме да предложим медицински съвет, а по-скоро да проследим какво науката и най-новите проучвания имат да кажат. Ако вашето мъниче е твърде неспокойно по време на сън, може би си заслужава да попитате педиатъра дали може да се дължи на ниско желязо. Дори и да се окаже, че не това е причината за трудните нощи, анемията е нещо, което бихте искали да изключите.


В практиката си се случва да имаме случаи, при които влошеният сън на детето е комбинация от неподходящите режим и навици и ниско желязо. Истината е, че понякога първото може да допринесе за второто. Например, твърде честото хранене за успокоение нощем след определена възраст може да доведе до влошено захранване и да намали стойностите на желязото.


Във всеки един случай разчитаме на внимателна преценка, за да определим дали има нужда да се адресира въпроса с желязото, но заедно с това винаги работим и по навиците, защото те се оказват определящи за добрия сън. Не пропускаме да поставим акцент и върху пълноценното хранене, което играе ключова роля за поддържане на желязото. Така затваряме кръга.

От този пример виждаме как всичко в ежедневието на мъничето е свързано и не бихме могли да изолираме съня от никой друг важен аспект. Затова и винаги избираме подхода си, така че да бъде съобразен с детето, възрастта му, родителите и родителския стил и съществените детайли по отглеждането на детето. Силно вярваме, че това е единствения възможен начин да бъдем подкрепата, от която семействата се нуждаят.


Детска кухня "Ян Бибиян" съветва за богатите на желязо храни. Не ги пропускайте.

  • Месо

  • Яйца и млечни продукти

  • Варива (боб, леща, нахут, бакла)

  • Зеленчуци (спанак, цвекло, коприва, магданоз, целина, броколи, зеле, брюкселско зеле и др.)

  • Плодове (цитруси, киви, сливи, боровинки, диня, пъпеш, сушени плодове, манго и др.)

  • Подправки (канела, куркума, кимион, риган, мащерка и др.)

  • Зърнени храни

407 преглеждания0 коментара