Търсене

Регресиите на съня

Регресия на съня – има ли такова животно и хапе ли?




В последно време се заговори за регресиите на съня в доста по-широк кръг от този на специалистите по сън, което означава, че родителите все повече търсят причините за влошения сън на децата си. Което е добра новина. Не, не говоря за съществуването на регресиите (с ръка на сърце заявяваме, че бихме минали и без тях), а факта, че все по-рядко проблемите със съня на бебето се възприемат като нещо най-нормално, което ще се израсне (уви, това не винаги се случва в близкото и обозримо бъдеще).


Както всяка друга болежка или сърбеж, и влошеният сън обикновено има своето обяснение и причинители. Ако проблемите са периодични или системни, търсим причините в основните аспекти на детския сън като например режима, рутината и способността за самостоятелно заспиване. Какво отношение има регресията на съня към всичко това?



Ако трябва да представим нещата образно, навиците за сън, които сме помогнали на бебчето да изгради представляват една постройка, която сме издигнали с повече или по-малко усилия. Добрият режим съставлява тухличките, самостоятелното заспиване е спойката между тях, рутината – покрива и т.н. Разбрахте ме. Всеки строеж има своите слаби звена, дори и наглед най-безупречния. Но представете си една постройка с много хлабави елементи. Тя може да върши чудесна работа, докато не бъде тествана в едни по-екстремни условия. Тук идва прословутата регресия под формата на ураган, който има потенциала да разклати из основи нашия метафоричен градеж на съня. Ако само можех да преброя колко пъти съм чула репликата

„Всичко беше сравнително добре докато…“ Продължението може да е различно: докато не дойде регресията в четвърти месец. Докато не се научи да се обръща. Докато не започнаха зъбите.

И за да излезем от сферата на метеорологията и да се върнем обратно към детския сън, нека уточним:


Какво е това регресия на съня?


- Състояние, което води до влошаване на съня. Например може да се изразява в по-чести или дълги нощни събуждания, кратки дремки, трудно приспиване (понякога с плач и протести), неспокоен сън (с въртене и мятане), връщане на повече на брой нощни хранения (повече за успокоение отколкото за нахранване) и други.


- Период, свързан с нормалното развитие на детето. Точно така – нормалното. Например прима балерината на регресиите – регресия на съня в четвърти месец е свързана с промяна във фазите на съня и нуждата бебето да се научи да спи по-голяма част от времето по-лек сън без да се смущава и събужда. Реално това е и единствената съвсем истинска и легитимна регресия на съня, т.е. свързана със самия сън. Следващите регресии – например регресия на съня в 8 месец или регресия на съня в 12 месец са резултат от новости в развитието на детето, като например нови двигателни умения.


- Състояние с временен характер. Или казано на народен език „И това ще мине“. Обикновено до 2-3 седмици.


- Период, който понякога има неприятното свойство след като отмине да оставя "подарък" под формата на нежелани навици за сън. Когато бебето изведнъж стане неспокойно, започне да се буди често и плаче, най-нормалното нещо е родителите да се почувстват притеснени и да решат, че нещо не е наред. Като например, че бебето вече не се храни достатъчно добре (при кърмените бебета този страх е доста по-изразен), че нещо го боли или се е уплашило. Съвсем естествено започва да му се предлага повече помощ, за да заспи, често пъти изразена в многобройни кърмения до заспиване, носене на ръце, даване на вода, люлеене на кошарата и всякакви други хватки, които отчаяните ни и преуморени родителски мозъци могат да сътворят. Докато нещо от всички тези проработи и (за съжаление) докато бебето свикне напълно с новите порядки.



Във всичко това няма нищо лошо – истината е, че докато трае регресията няма много какво да се направи, освен да се помогне на бебето да си набавя необходимите часове сън доколкото това е възможно, независимо от способа. Но след това обикновено настъпва благоприятен период за работа върху навиците за сън. Ако момента е дошъл, вижте тук как можете да намерите решение.


Какво друго можете да направите, за да му помогнете?


1. Останете спокойни. В противен случай вашето напрежение ще се предаде и на бебето. Напомняйте си, че това е просто период и скоро можете да очаквате нормализиране.


2. Подкрепете детето като проявявате търпение и доза находчивост. Ако регресията е свързана с ново умение, например изправяне и невъзможност на детето да легне обратно, за да продължи съня си, можете да осигурите повече практика през деня (например упражнения по изправяне и лягане), за да може детето да усвои по-бързо „новия материал“.


3. Подкрепяйте се с половинката. Регресиите на съня могат да означават едно генерално недоспиване за родителското тяло, затова поемането на смени може да бъде добро решение, за да можете и двамата да сте с глави на раменете на следващия ден.


4. Постарайте се да запазите добрите навици за сън доколкото е възможно. Ако не е възможно, въренете се на точка 1. и останете спокойни. Всичко е поправимо, но ако все пак се съмнявате, попитайте ни тук. Здравословният сън е напълно постижим, само трябва да обърнем внимание на правилните навици. Спокойните нощи са близо!



783 преглеждания0 коментари

Последни публикации

Виж всички